Monday, September 29, 2014

Nak berjaya, tak puas hati, tolong kawan atau jahanamkan kawan ?

Assalamualaikum readers !

Ya Allah. Lamanya tak update. So my last entry was updated bout 6 months ago. (Typical Malaysian) Sangat sangat busy with my studies. Well yeah. Budak Graphic sejak bila free ? Tell me. But Alhamdulillah so far so good eventoooo banyak masalah melanda diri ini. *Cehhh.

So1st and foremost, before aku membebel pada entry kali ni, meh aku nak habaq kat depa smua aku baru je siap Final Project untuk Art and Design. Apa project nya ? Yesss. Doodles. Actually nampak senang. Tapi susah untuk aku yang tak berapa nak berseni T.T

As aku bagitahu tadi, subject nya ialah Fundamental of Art and Design.
So here we goes,



Agak complicated because bertemankan MALAYSIA. Nampak tak focus aku pada tiger tu ? Konon Harimau Malaya tapi Lecture English aku ingat logo proton. Sad isn't ? -,-"

Ni 1st time la dalam seumur hidup aku buat doodles. Berapa lama masa aku ambil ni hanya 4 hari. Fyi, ni bukan sekadar final project, but also for MALAYSIA BOOK OF RECORDS. Why ? Sebab ni lah doodles terpanjang di Malaysia dimana 500meter kain telah diconteng oleh students department JRKV. Setiap seorang dapat 2meter. Menangis aku woi nak mencari idea. Dah la aku terus sketch atas kain without sketch on paper. Nasib. Apa2 pun, aku dah cuba yang terbaik. Selebihnya, aku berserah kepada Allah :)

Okay stop pasal doodles.

Aku nak membebel pasal lain plak. Pasal apa eh ? Mohon baca balik title entry ni :p

Satu aku nak habaq ye. Dalam dunia ni ada macam macam jenis kawan. Kawan yang baik, kawan yang tikam blakang, kawan yang selalu ada time senang, kawan yang selalu ada time susah dan sebaliknya dan bla bla bla. You know what I mean. Banyak kan..

Tapi.. Ha dah masuk dah tapi..

Life as a students, tak kira lah sekolah ke Uitm ke, Poly ke apa ke, bila kau digelar students dekat luar sana macam macam jenis ragam manusia kau akan jumpa. Serious banyak. Thats why orang kata kena pandai memilih kawan. Bukan pilih dia tu ketururan bangsawan ke, dato, datin tu. Maksud aku attitude dia. Yes. ATTITUDE.

Aku nak sentuh pasal grouping work lah kan. Bila kau diberi task oleh lecture takpun cikgu sekalipun, serious bila sebut dalam group je mesti "Alhamdulillah". BEST punya.
Almaklumlah kalau individual boleh pening kepala dek terlalu memikir task yang diberi. Lagi lagi kalau kau sendiri tak faham apa yang nak dibuat.

Perhatikan lah bila korang buat dalam grouping, maybe dalam ramai ramai tu ada salah satu yang jenis nak kerja on time je, nak buat cepat, rushing semua. Kau kena faham. Biasanya orang yang macam tu bukan sebab GILA KUASA. Tapi disebabkan perasaan tanggungjawab dia as a student untuk jalankan tugas yang diamanahkan. Kadang kadang benda tu lambat lagi nak, tapi sbenarnya dia buat macam tu nak pastikan nanti tak lah terkejar kejar bila buat last minutes.

So in grouping, biasanya kita akan dapat 1 topic and under topic tu akan ada 1 - 4 sub topic yang korang nak kena buat.

Biasanya orang yang pandai bahagikan tugas, okay kau ambil tajuk tu, aku ambil yang ni also bla bla bla.

TAPI dalam dunia ni bukan semua manusia jenis macam tu. Ada yang buat taktahu bila dah dapat tugas. Paling best bila langsung tak tanya kita, malah harap kita pulak pergi cari dia suruh buat.

Suka aku ingatkan, even kau busy sekalipun, kau kena pikir orang lain pun ada banyak kerja. Sama sama nak buat, sama sama ada hal masing masing. Sama sama nak berjaya. But doesn't mean kau kena selfish pikir kau punya kerja sampai tolak kerja grouping tu.

Bila orang dah start bunyi pasal kau, kau malas, kau tak bagi kerjasama mula lah kau nak buat muka then buat ketupat sana ketupat sini. So dalam situasi ni, kau sbenarnya bermasalah. Kalau dah tahu semua orang ada kerja, apa kata kau rajinkan diri tu. Siapkan sama sama tak lah menyusahkan orang lain right ?

Kau kena pikir, orang yang rasa bertanggungjawab tu mula mula memang lah tak kisah sgt kalau stakat skali dua. Tapi kalau dah berkali kali, kau pikir kau siapa ?

Kau sbenarnya selfish. Kau tak pikir dia terkejar kejar siapakan kerja kau. Dari pagi sampai ke malam. Sanggup overnight disebabkan task tu. Sedangkan kau ? Kau buat apa ? Ye. Kau boleh lepak sana sini. Kau boleh ketawa gelak gelak, layan movie, boleh tidur lena. Alasan kau busy siapkan kerja lain, habis kau pikir member kau yang duk rushing tu kerja kerja dia dah siap ke ? Ada ke kau pikir member group kau tu mcm mana ? Kau pikir ke condition dia ? Kau pikir ke perasaan dia ? No. Takde.

Eh selfish nya kau.

Bila sentuh pasal kawan baik. Ye ada stengahnya jenis "Ah nevermind tak kisah. Dia member aku so aku kena tolong dia." Betul. Tolong kawan tak salah. Tapi salah bila kau penat penat buat kerja, markah kau tak dapat lebih pun. Sama rata je. Adil ke tu ? Adil ? Pikir skali lagi.

Ada pulak yang jenis, "okay fine. Kau tak nak buat sgt kan, aku malas letak nama kau biar kau tak dapat markah" Yes. Aku suka cara macam ni. Yang ni aku panggil kawan yang baik. Pasal paa ? Pasalnya, dia buat semua tu bukan disebabkan dia tak pikir perasaan kau as a friend. Kau kena pandai beza time bila dipanggil kawan and bila patut dipanggil lawan. Kau kena faham, belajar itu belajar. Kawan itu kawan. Dia buat semua ni semata mata nak kau sedar, kau belajar untuk parents kau, untuk masa dpn kau, untuk kerjaya kau akan datang and untuk kau sendiri. So kau kena la tunjuk skit efforts kau tu. Kalau tak faham tanya. Tak kira lah tanya member ke lecture ke apa.

Kalau kau harapkan orang yang buatkan, sampai bila ? Sampai kau habis belajar ? Kau bangga bila dapat pointer yang bagus, kau bangga bagitahu parents kau dpt pointer tinggi semua tapi pernah tak kau pikir smua tu bukan usaha kau 100% ? Kau hidup atas kesenangan orang lain. Kalau parents kau tahu, kau pikir diorang bangga dengan usaha kau tu ? Adab belajar ye mmg saling tolong menolong. Kau tak faham, kau tanya kawan kau. Tapi bukan dengan cara yang salah.

Sekali lagi, selfishnya kau.

Kita sama sama nak berjaya. Takde pun nak tengok member sendiri failed. For sure.. Tapi biarlah kena dengan cara dia. Jangan sampai kena pijak kepala dan akhirnya yang murah hati tu akan dipanggil kawan yang menjahamkan kawan sendiri.

Kena ingat, setiap apa yang kita belajar itu ilmu. Kalau si murah hati tu baik sangat asyik nak biar je orang pijak kepala, kau tak kan dapat pape. U get nothing. Zero. Why ? Sebab ilmu tu orang lain je dapat. Please. Kita buat semuanya untuk diri sendiri jugak. Kau pikir la skit, nanti bila kau dh graduate then kau nak kerja, even pointer kau gempak sekalipun atas usaha orang lain, tanpa ilmu, tanpa skill, kau taktahu pape, ingat mudah nak dapat kerja ?

Yes. Think twice.


So yah. Itu sahaja untuk malam ni. Maafkan aku sekiranya ada terkasar bahasa ataupun terasa hati dengan aku. Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah, yang buruk itu datang dari kelemahan aku sendiri.

Toodles.

Eh btw, aku tak sabar sabar nak cuti sem. Haha. Busy woi dgn final project. (Fundamental of Graphic Design and Final Assesment English) Final exam ? Fuh fuh. 2 paper je ^^ Hikhik. Wish me luck.
21/10/2014 dah boleh balik. Yeay !

Ok bye.

5 Y A N N M O H D: Nak berjaya, tak puas hati, tolong kawan atau jahanamkan kawan ? Assalamualaikum readers ! Ya Allah. Lamanya tak update. So my last entry was updated bout 6 months ago. ( Typical Malaysian ) Sangat sanga...

6 comments:

Hawa Faqihah said...

setuju dengan apa yang akak cakap pasal bila dalam group work ^^ Good luck final Kak Yana :D

mMn said...

salam kenal aja kunjung balik ya

Izzati Amira said...

whoaahhh. sukanya tengok orang lukis lukis ni....

YanaAbell said...

@Hawa Faqihah : Hehehe. Trima kasih !

YanaAbell said...

mMn : Okay ^^

YanaAbell said...

Izzati Amira : Trima kasih :)

>